dinsdag 7 april 2020




Corona stress, hoe ga je daarmee om?




Verplicht kalmer aan doen…

Het Coronavirus verlamt ons land en laat ons zien wat echt belangrijk is. Noodgedwongen moeten we het kalmer aan doen. Degenen die niet in de Zorg werkzaam zijn of een ander essentieel beroep uitoefenen moeten vanaf de zijlijn toekijken; thuis werken met alle problemen en de nodige stress van dien. Plotseling wordt onze agenda gedicteerd door het virus, moeten we het rustiger aan doen. Ondanks de dreiging die boven ons hoofd hangt en de spanning die dat veroorzaakt, kunnen we echter ook proberen oog te hebben voor alles wat zo’n verandering teweeg brengt, en bijvoorbeeld alvast nadenken over ons hoe ons leven er na het Coronavirus uit zou kunnen zien.

Omgaan met deze stressvolle periode

We worden creatief met het weinige wat nu is toegestaan, werken zelfs efficiënter ondanks de beperkte vrijheid, met soms je gezin/huisgenoten/partner de hele dag om je heen. Hoe kun je deze stress en spanningen thuis tijdens deze periode in de hand houden? Door extra aandacht te besteden aan je gezondheid, fit te blijven en bewust ook ontspanning te zoeken. Neem wat extra de tijd om te relaxen en te vertragen, breng bewust voldoende tijd alleen door, ga elke dag even wandelen, trek je terug op een rustige plek in huis om te mediteren, fysieke oefeningen te doen, te lezen, schrijven of te tekenen, (dat zijn een aantal dingen waar ik baat bij heb), of steek je tijd in welke ontspannende hobby dan ook. Doe elke dag iets waar je echt plezier aan beleeft. Gedurende deze periode, die misschien wel langer gaat duren dan we nu denken, kunnen we onszelf sterker maken door structuur aan te brengen in onze dagen, meer rust te nemen en tijd inplannen om te ontspannen, niks te doen, én regelmatig de stilte op te zoeken.

Geniet van wat wel kan

Midden in de stad is duidelijk merkbaar en voelbaar dat er minder verkeer is, minder ’reuring’ en activiteiten, en de avonden en nachten verlopen veel rustiger dan normaal in deze bruisende studentenstad. Daar kan ik wel van genieten en ik ervaar dit als prettige bijkomstigheid. Het weer was de afgelopen maanden bar en boos, veel storm, harde wind en eindeloze regenbuien. Als ik nu naar buiten kijk zie ik een blauwe lucht, het beïnvloedt mijn stemming wel degelijk. Ik kan tussen mijn werkzaamheden door eventjes tijd inlassen om een stuk (op gepaste afstand van iedereen) te gaan wandelen en echt te genieten van het lopen op zich en het mooie weer. Op een ander moment zou ik dat niet zo snel hebben gedaan omdat ik dan van mezelf nog bepaalde dingen af moet maken of onder druk stond van anderen. Nu denk ik: lukt het vandaag niet, dan ga ik morgen gewoon verder. Ik houd me momenteel bezig met het maken van online content voor mijn bedrijf Stadse Stilte http://www.stadsestilte.nl/ een bewerkelijke klus, maar het is fijn dat ik er nu voldoende tijd voor kan maken.

Blijf positief
Ik hoop net als ieder ander natuurlijk ook dat deze periode weer snel voorbijgaat, want er komen zó geen inkomsten binnen en als startende ondernemer zit ik al in een lastige fase. Maar vooralsnog blijf ik redelijk positief, weet de opkomende angsten en ongerustheid voor de toekomst onder controle te houden, en probeer creatieve oplossingen te bedenken voor de voortgang van mijn bedrijf. De tijd zal het leren, maar ik ben ervan overtuigd dat ondanks deze zware periode die we doormaken er ook een les te leren valt. Dit is het moment waarop we wakker geschud worden, en we onszelf en ons gedrag eens goed onder de loep kunnen nemen, veranderingen door kunnen voeren, beseffen wat vrijheid eigenlijk voor ons betekent, om er uiteindelijk na de crisis beter uit te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten